Vychylovka (zdroj: TASR/Pavol Ďurčo)


Deň železnice ponúkol zvážanie dreva i defilé koľajových vozidiel

25.05.14 - 20:04 - Slovensko

Parná lokomotíva U.34 išla dnes na čele defilé koľajových vozidiel Historickej lesnej úvraťovej železnice (HLÚŽ) v Skanzene Nová Bystrica – Vychylovka.

Vedúca správy HLÚŽ a Skanzenu Nová Bystrica – Vychylovka Janka Berešová pripomenula, že parná lokomotíva sa minulý rok vrátila na trať po štvorročnej generálnej oprave. „Za ňou išli v defilé diesel-hydraulická lokomotíva DH 120, motorová Bene 50, drezina a malá motorka, ktorú sme si vyrobili v depe. Program pri príležitosti Dňa železnice doplnila ukážka pôvodnej funkcie železnice – zvážanie dreva na klanicových vozňoch a vyhliadkové jazdy parnej lokomotívy U.34,“ povedala Berešová.

Placky či chlieb s masťou a cibuľou

Kultúrna manažérka Kysuckého múzea (KM) v Čadci Darina Hnidková podotkla, že HLÚŽ je v súčasnosti pre turistov veľkým lákadlom. „Prevádzku cez pracovné dni zabezpečuje lokomotíva DH 120 a počas víkendu premáva parná lokomotíva U.34. Prevezie vás celým areálom s výkladom sprievodcu a ponúkne celkový pohľad na učupené drevenice - objekty Múzea kysuckej dediny. Okrem toho sme ponúkli tradičnú kuchyňu starých materí - zemiakové placky, ktoré sa pečú priamo na dobových peciach, kapustníky plnené kapustou a škvarkami a nechýbal chlieb s masťou a cibuľou,“ uviedla Hnidková.

Kysuckú a oravskú lesnú železnicu (KOLŽ) vybudovali v rokoch 1915 - 1918 na prepravu dreva a v roku 1926 vznikla ich spojením KOLŽ. Do roku 1971 slúžila na zvážanie dreva z oblasti Bielej Oravy a Bystrickej doliny do Oščadnice. Jej celková dĺžka dosahovala vyše 110 kilometrov (km), z toho tvorila hlavná trať 61 km a zvyšok odbočky. Na konci roka 1971 bola trať z dôvodu zrušenia demontovaná, okrem 8-kilometrového úseku Chmúra - Tanečník, v ktorom sa nachádzal unikátny úvraťový systém.

V roku 1974 prevzalo zachovanú časť zrušenej KOLŽ do správy KM v Čadci so zámerom jej funkčnej obnovy. Skúšobné jazdy historických vlakov sa začali v roku 1980. Názov HLÚŽ nesie železnica od roku 1991, keď sa stala aj národnou kultúrnou pamiatkou. Generálna oprava trate sa začala v roku 1992 a od roku 1995 bola úradne povolená osobná doprava v úseku Kubátkovia - Chmúra - 1. úvrať, čím začala HLÚŽ plniť funkciu múzejnej železnice.

TASR





Štvrtok 09.01.25 Meniny: Alexej
04:33:50
image_26620
  • Dnes
  • Zajtra
Slovensko
Slovensko

Zdroj: shmu.sk

  • Aj takto si tu žijeme
  • Kto mi dal vodičák?
image_28791
image_27871
Kurzový lístok
USD 1.0286 JPY 162.94
CZK 25.150 GBP 0.83403
HUF 416.25 PLN 4.2765
CHF 0.9379 BGN 1.9558
DKK 7.4608 RON 4.9739
SEK 11.5125 ISK 145.10
NOK 11.7380 TRY 36.3952
AUD 1.6600 BRL 6.3075
CAD 1.4803 CNY 7.5413
HKD 8.0018 IDR 16719.53
ILS 3.7798 INR 88.3520
KRW 1503.50 MXN 21.0093
MYR 4.6313 NZD 1.8383
PHP 60.192 SGD 1.4096
THB 35.682 ZAR 19.4357
= 1,03
viac kurzov »