Deň železnice ponúkol zvážanie dreva i defilé koľajových vozidiel
Parná lokomotíva U.34 išla dnes na čele defilé koľajových vozidiel Historickej lesnej úvraťovej železnice (HLÚŽ) v Skanzene Nová Bystrica – Vychylovka.
Vedúca správy HLÚŽ a Skanzenu Nová Bystrica – Vychylovka Janka Berešová pripomenula, že parná lokomotíva sa minulý rok vrátila na trať po štvorročnej generálnej oprave. „Za ňou išli v defilé diesel-hydraulická lokomotíva DH 120, motorová Bene 50, drezina a malá motorka, ktorú sme si vyrobili v depe. Program pri príležitosti Dňa železnice doplnila ukážka pôvodnej funkcie železnice – zvážanie dreva na klanicových vozňoch a vyhliadkové jazdy parnej lokomotívy U.34,“ povedala Berešová.
Placky či chlieb s masťou a cibuľou
Kultúrna manažérka Kysuckého múzea (KM) v Čadci Darina Hnidková podotkla, že HLÚŽ je v súčasnosti pre turistov veľkým lákadlom. „Prevádzku cez pracovné dni zabezpečuje lokomotíva DH 120 a počas víkendu premáva parná lokomotíva U.34. Prevezie vás celým areálom s výkladom sprievodcu a ponúkne celkový pohľad na učupené drevenice - objekty Múzea kysuckej dediny. Okrem toho sme ponúkli tradičnú kuchyňu starých materí - zemiakové placky, ktoré sa pečú priamo na dobových peciach, kapustníky plnené kapustou a škvarkami a nechýbal chlieb s masťou a cibuľou,“ uviedla Hnidková.
Kysuckú a oravskú lesnú železnicu (KOLŽ) vybudovali v rokoch 1915 - 1918 na prepravu dreva a v roku 1926 vznikla ich spojením KOLŽ. Do roku 1971 slúžila na zvážanie dreva z oblasti Bielej Oravy a Bystrickej doliny do Oščadnice. Jej celková dĺžka dosahovala vyše 110 kilometrov (km), z toho tvorila hlavná trať 61 km a zvyšok odbočky. Na konci roka 1971 bola trať z dôvodu zrušenia demontovaná, okrem 8-kilometrového úseku Chmúra - Tanečník, v ktorom sa nachádzal unikátny úvraťový systém.
V roku 1974 prevzalo zachovanú časť zrušenej KOLŽ do správy KM v Čadci so zámerom jej funkčnej obnovy. Skúšobné jazdy historických vlakov sa začali v roku 1980. Názov HLÚŽ nesie železnica od roku 1991, keď sa stala aj národnou kultúrnou pamiatkou. Generálna oprava trate sa začala v roku 1992 a od roku 1995 bola úradne povolená osobná doprava v úseku Kubátkovia - Chmúra - 1. úvrať, čím začala HLÚŽ plniť funkciu múzejnej železnice.
TASR
Prečítajte si tiež:
- Najčítanejšie
- Najnovšie
Zahraničie: Falošný plastický chirurg zohavil 80 žien!
Zahraničie: Smeruje Maďarsko k totalite? Vážnou situáciou sa bude zaoberať Europarlament
Slovensko: Viete zachrániť život? Celebrity vám to ukážu
Zahraničie: Európska únia začína stavať jadrovú elektráreň v Británii
Zahraničie: POTVRDENÉ! Dvaja Slováci zahynuli v Himalájach
Slovensko: Pokutu pre Slovak Telekom by mal zaplatiť nemecký akcionár, tvrdí exminister Miškov
Slovensko: Investor Hlavnej stanice zmenil projekt, MHD tam vpustí z Pražskej
Zahraničie: Honkong: Líder je pripravený viesť rozhovory so študentmi o volebnej reforme
Zahraničie: K sankciám voči Rusku sa pridávajú ďalšie krajiny
Zahraničie: Michael Jackson je najlepšie zarábajúcou nežijúcou celebritou
Nebol nájdený žiaden obsah
- Dnes
- Zajtra
Zdroj: shmu.sk
Kurzový lístok | USD | 1.0393 | JPY | 163.86 | CZK | 25.137 | GBP | 0.82915 | HUF | 415.73 | PLN | 4.2583 | CHF | 0.9426 | BGN | 1.9558 | DKK | 7.4592 | RON | 4.9744 | SEK | 11.4750 | ISK | 145.50 | NOK | 11.7385 | TRY | 36.7432 | AUD | 1.6557 | BRL | 6.3134 | CAD | 1.4878 | CNY | 7.6142 | HKD | 8.0824 | IDR | 16794.93 | ILS | 3.7681 | INR | 89.1120 | KRW | 1507.35 | MXN | 21.1387 | MYR | 4.6639 | NZD | 1.8317 | PHP | 60.378 | SGD | 1.4150 | THB | 35.830 | ZAR | 19.3216 |
= | 1,04 |