image_6560


Obľuba ekologických áut v Európe narastá, Slováci v trende zaostávajú

04.05.14 - 19:52 - Slovensko
Európania aj vlani pokračovali v trende nákupu čoraz ekologickejších osobných automobilov. Z pohľadu emisií škodlivého oxidu uhličitého (CO2) boli osobné autá predané v roku 2013 o štyri percentá účinnejšie ako autá predané rok predtým. Ukázali to predbežné údaje, ktoré tento týždeň zverejnila Európska environmentálna agentúra (EEA). Slováci za týmto trendom zaostávajú.

Priemer emisií CO2 vyplývajúci z vlaňajšieho predaja nových osobných automobilov je podľa predbežných údajov EEA 127 g/km. Medziročne poklesol o 5,2 g/km. Európska únia tak v predstihu splnila kolektívny cieľ na rok 2015, čo je 130 g/km. „Vlani predané osobné auto bolo takmer o 10 percent účinnejšie, ako auto predané v roku 2010, kedy sa sledovanie začalo,“ uviedol pri tejto príležitosti výkonný riaditeľ agentúry Hans Bruyninckx. Považuje to za dobrú správu, osobná doprava však podľa neho stále vytvára značnú časť celkových emisií v EÚ. Domnieva sa preto, že je treba rozmýšľať o udržateľnejších spôsoboch dopravy.

V EÚ bolo vlani zaregistrovaných 11,8 milióna nových osobných áut, predaj neustále klesá od roku 2007 (15,5 milióna áut). Najekologickejšie autá z pohľadu emisií CO2 si vlani kupovali Holanďania (109 g/km), Gréci (111 g/km) a Portugalci (112 g/km). Najmenej zelené autá sa potom predávali v Lotyšsku (147 g/km), Estónsku (147 g/km) a Bulharsku (142 g/km). EEA si pritom všíma, že v Európe z tohto pohľadu existujú akoby dva odlišné trhy, keď v starších štátoch EÚ sa výrazne viac nakupujú efektívne modely osobných áut v porovnaní s novšími členmi únie.

Na Slovensku sa vlani registrovalo 66 000 nových osobných áut s priemerom 135,2 g/km emisií CO2. Naša krajina tak skončila pod priemerom EÚ. Jedným z vysvetlení môže byť aj to, že Slováci preferujú väčšie a ťažšie autá. Kým priemerná hmotnosť osobného automobilu predaného vlani v Holandsku je 1 288 kg, v SR to je až 1 415 kg. Celkovo lepšie emisie pri predaji nových áut v roku 2013 ale EÚ dosiahla aj napriek tomu, že sa zvýšila priemerná hmotnosť. „Hlavnými faktormi boli technické zlepšenia a vyšší predaj automobilov s naftovým motorom, ktoré majú zvyčajne nižšie úrovne emisií, ako benzín ekvivalenty,“ hľadá vysvetlenie správa EEA.

K zlepšeniu životného prostredia na našom kontinente ani vlani neprispel predaj vozidiel s elektrickým pohonom, ktoré stále predstavujú iba zlomok vozového parku. Celkom sa vlani v EÚ zaregistrovalo 24.000 nových elektromobilov, čo predstavuje nárast o 71 percent oproti číslam z roku 2012. Zároveň bolo vlani zaregistrovaných okolo 31 000 plug-in hybridných automobilov.

TASR




Piatok 18.04.25 Meniny: Valér
18:29:48
image_26620
  • Dnes
  • Zajtra
Slovensko
Slovensko

Zdroj: shmu.sk

  • Aj takto si tu žijeme
  • Kto mi dal vodičák?
image_28791
image_27871
Kurzový lístok
USD 1.1360 JPY 161.98
CZK 25.009 GBP 0.85873
HUF 407.60 PLN 4.2743
CHF 0.9291 BGN 1.9558
DKK 7.4672 RON 4.9776
SEK 11.0278 ISK 145.10
NOK 11.9655 TRY 43.2604
AUD 1.7845 BRL 6.6810
CAD 1.5773 CNY 8.2900
HKD 8.8195 IDR 19162.33
ILS 4.1852 INR 97.0185
KRW 1609.12 MXN 22.6247
MYR 5.0069 NZD 1.9118
PHP 64.387 SGD 1.4905
THB 37.800 ZAR 21.3927
= 1,14
viac kurzov »