ilu/TASR


Mestá bez áut. Utópia či skorá budúcnosť?

22.09.14 - 20:16 - Slovensko

Ako by vyzerala Bratislava bez áut, či aká je budúcnosť jej trvalo udržateľného rozvoja - na tieto témy sa dnes v hlavnom meste SR rozprávali zástupcovia bratislavskej samosprávy, občianskeho združenia Cyklokoalíca spolu s futurológom.

Podľa diskutujúcich má najväčšie mesto Slovenska z hľadiska udržateľného rozvoja, ale aj podpory alternatívnej dopravy čo doháňať. Bratislavu vidia ako mesto, ktoré má byť priestorom pre prácu, oddych, ale dokáže byť aj potravinovo sebestačné. Hlavná architektka mesta Bratislava Ingrid Konrad uviedla, že je potrebné, aby sa mesto pretransformovalo z dávnych trendov a zameralo sa na kompaktnú a energeticky nenáročnú zástavbu.

„Je potrebné zmeniť paradigmu pri tvorbe mesta, definovať verejné priestory a nové centrá, ktoré by boli dostupné a bolo by tam všetko, čo občania potrebujú," povedala. Na to, aby bolo v hlavnom meste menej áut, je podľa architektky potrebné zastaviť súčasnú platnosť parkovacej normy, zužovať cesty a zlepšiť pešiu dostupnosť.

POZRITE SI: Klimatické zmeny vyhnali davy ľudí do ulíc

Predseda Futurologickej spoločnosti na Slovensku Ladislav Hohoš aj na svojom osobnom príklade uviedol, že človek sa v živote dokáže zaobísť aj bez auta. „Vlastníci motorových vozidiel si musia uvedomiť, že ich používanie bude od istého bodu kontraproduktívne. Znemožní sa výsledný efekt, na čo sa používajú," skonštatoval.

Cyklistom prekáža prašnosť

Automobily budú postupne strácať na popularite a nahradí ich oveľa lepší spôsob prepravy. To hrozí aj súčasnej globalizácii, ktorá podľa neho bude už neefektívna a prím bude opäť zohrávať lokálna sebestačnosť.

Tomášovi Peciarovi z Cyklokoalície prekáža v meste najmä hlučnosť a prašnosť, ktorú spôsobuje cestná doprava. Tvrdí, že udržateľný rozvoj sa na Slovensku presadzuje len na papieri a väčšina financií ide len na rozvoj automobilovej, a nie alternatívnej dopravy.

„Používanie auta sa dá rozumne minimalizovať alebo na krátke vzdialenosti úplne obmedziť. Ľudia by ho mali využívať len vtedy, ako to skutočne potrebujú," vyjadril sa. Jedno z riešení, ako možno znížiť intenzitu automobilovej dopravy v meste, vidí aj v častejšom využívaní nákladných cargo bicyklov.

Tie už po bratislavských uliciach jazdia a dokážu na jeden raz prepraviť okolo 100 kilogramov tovaru. „Hoci máme celkom dobre fungujúcu MHD, stále zaostávame v rozvoji cyklodopravy. Rovnako tu neplatí, že autodoprava by mala byť na poslednom mieste, ako je to v iných svetových mestách," dodal.

TASR





Piatok 27.12.24 Meniny: Filoména
10:24:48
image_26620
  • Dnes
  • Zajtra
Slovensko
Slovensko

Zdroj: shmu.sk

  • Aj takto si tu žijeme
  • Kto mi dal vodičák?
image_28791
image_27871
Kurzový lístok
USD 1.0395 JPY 163.25
CZK 25.135 GBP 0.82805
HUF 411.73 PLN 4.2715
CHF 0.9358 BGN 1.9558
DKK 7.4608 RON 4.9745
SEK 11.5335 ISK 145.10
NOK 11.8490 TRY 36.6474
AUD 1.6681 BRL 6.4384
CAD 1.4988 CNY 7.5843
HKD 8.0743 IDR 16843.33
ILS 3.8133 INR 88.5275
KRW 1515.98 MXN 20.9490
MYR 4.6642 NZD 1.8429
PHP 60.787 SGD 1.4129
THB 35.489 ZAR 19.3293
= 1,04
viac kurzov »