Mestá bez áut. Utópia či skorá budúcnosť?
Ako by vyzerala Bratislava bez áut, či aká je budúcnosť jej trvalo udržateľného rozvoja - na tieto témy sa dnes v hlavnom meste SR rozprávali zástupcovia bratislavskej samosprávy, občianskeho združenia Cyklokoalíca spolu s futurológom.
Podľa diskutujúcich má najväčšie mesto Slovenska z hľadiska udržateľného rozvoja, ale aj podpory alternatívnej dopravy čo doháňať. Bratislavu vidia ako mesto, ktoré má byť priestorom pre prácu, oddych, ale dokáže byť aj potravinovo sebestačné. Hlavná architektka mesta Bratislava Ingrid Konrad uviedla, že je potrebné, aby sa mesto pretransformovalo z dávnych trendov a zameralo sa na kompaktnú a energeticky nenáročnú zástavbu.
„Je potrebné zmeniť paradigmu pri tvorbe mesta, definovať verejné priestory a nové centrá, ktoré by boli dostupné a bolo by tam všetko, čo občania potrebujú," povedala. Na to, aby bolo v hlavnom meste menej áut, je podľa architektky potrebné zastaviť súčasnú platnosť parkovacej normy, zužovať cesty a zlepšiť pešiu dostupnosť.
POZRITE SI: Klimatické zmeny vyhnali davy ľudí do ulíc
Predseda Futurologickej spoločnosti na Slovensku Ladislav Hohoš aj na svojom osobnom príklade uviedol, že človek sa v živote dokáže zaobísť aj bez auta. „Vlastníci motorových vozidiel si musia uvedomiť, že ich používanie bude od istého bodu kontraproduktívne. Znemožní sa výsledný efekt, na čo sa používajú," skonštatoval.
Cyklistom prekáža prašnosť
Automobily budú postupne strácať na popularite a nahradí ich oveľa lepší spôsob prepravy. To hrozí aj súčasnej globalizácii, ktorá podľa neho bude už neefektívna a prím bude opäť zohrávať lokálna sebestačnosť.
Tomášovi Peciarovi z Cyklokoalície prekáža v meste najmä hlučnosť a prašnosť, ktorú spôsobuje cestná doprava. Tvrdí, že udržateľný rozvoj sa na Slovensku presadzuje len na papieri a väčšina financií ide len na rozvoj automobilovej, a nie alternatívnej dopravy.
„Používanie auta sa dá rozumne minimalizovať alebo na krátke vzdialenosti úplne obmedziť. Ľudia by ho mali využívať len vtedy, ako to skutočne potrebujú," vyjadril sa. Jedno z riešení, ako možno znížiť intenzitu automobilovej dopravy v meste, vidí aj v častejšom využívaní nákladných cargo bicyklov.
Tie už po bratislavských uliciach jazdia a dokážu na jeden raz prepraviť okolo 100 kilogramov tovaru. „Hoci máme celkom dobre fungujúcu MHD, stále zaostávame v rozvoji cyklodopravy. Rovnako tu neplatí, že autodoprava by mala byť na poslednom mieste, ako je to v iných svetových mestách," dodal.
TASR
Prečítajte si tiež:
- Najčítanejšie
- Najnovšie
Zahraničie: Falošný plastický chirurg zohavil 80 žien!
Zahraničie: Smeruje Maďarsko k totalite? Vážnou situáciou sa bude zaoberať Europarlament
Slovensko: Viete zachrániť život? Celebrity vám to ukážu
Zahraničie: Európska únia začína stavať jadrovú elektráreň v Británii
Zahraničie: POTVRDENÉ! Dvaja Slováci zahynuli v Himalájach
Slovensko: Pokutu pre Slovak Telekom by mal zaplatiť nemecký akcionár, tvrdí exminister Miškov
Slovensko: Investor Hlavnej stanice zmenil projekt, MHD tam vpustí z Pražskej
Zahraničie: Honkong: Líder je pripravený viesť rozhovory so študentmi o volebnej reforme
Zahraničie: K sankciám voči Rusku sa pridávajú ďalšie krajiny
Zahraničie: Michael Jackson je najlepšie zarábajúcou nežijúcou celebritou
Nebol nájdený žiaden obsah
- Dnes
- Zajtra
Zdroj: shmu.sk
Kurzový lístok | USD | 1.0395 | JPY | 163.25 | CZK | 25.135 | GBP | 0.82805 | HUF | 411.73 | PLN | 4.2715 | CHF | 0.9358 | BGN | 1.9558 | DKK | 7.4608 | RON | 4.9745 | SEK | 11.5335 | ISK | 145.10 | NOK | 11.8490 | TRY | 36.6474 | AUD | 1.6681 | BRL | 6.4384 | CAD | 1.4988 | CNY | 7.5843 | HKD | 8.0743 | IDR | 16843.33 | ILS | 3.8133 | INR | 88.5275 | KRW | 1515.98 | MXN | 20.9490 | MYR | 4.6642 | NZD | 1.8429 | PHP | 60.787 | SGD | 1.4129 | THB | 35.489 | ZAR | 19.3293 |
= | 1,04 |