Prípad Morca Della ako vrchol ľadovca...

n 9.8.2016 12:14 - Slovensko

V predajniach obchodného reťazca Kaufland už nedostať Morca-Dellu, mäsovo-sójovú zmes na špagety. Obchodný reťazec sa nedohodol s výrobcom na obchodných podmienkach. Asi s láskou k Slovensku...

Ministerstvo pôdohospodárstva upozorňuje, že nejde o jediný prípad, kedy obchodné reťazce tlačia dodávateľov do nevýhodných podmienok. Aj kvôli takýmto prípadom prichádzajú slovenskí výrobcovia o odbyt a spotrebitelia o slovenské výrobky.

Nedohodli sa

Podľa medializovaných informácií Morca-Della nefiguruje na pultoch predajní Kaufland kvôli tomu, že sa s výrobcom Tatrakon nedohodli na cene. Slovenský spotrebiteľ tak v konečnom dôsledku prišiel o jeden z najobľúbenejších  konzervových produktov oceneným Značkou kvality SK

Tento prípad je len jednou z ukážok toho, ako sa obchodné reťazce rozhodujú namiesto spotrebiteľa. Z pozície dominantného postavenia na trhu diktujú podmienky neraz nevýhodné pre dodávateľov.

Ani polovica

Svedčí o tom aj fakt, že z vystavených položiek na pultoch je 39% slovenských výrobkov, ale pritom tvoria až 62,5% na celkových tržbách. Slovenskí spotrebitelia teda chcú kupovať slovenské výrobky, ale dosť často ich na pultoch nenachádzajú.

Boj proti nekalým obchodným praktikám v potravinovom sektore sú jednou z prioritných tém agrorezortu aj počas slovenského predsedníctva v Rade EÚ. „Nekalé obchodné praktiky zásadným spôsobom deformujú primerané rozdeľovanie marže v potravinovom dodávateľskom reťazci,“ uviedla ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Gabriela Matečná.

„Nie sú len občasným javom. Stali sa systémovou súčasťou fungovania potravinového dodávateľského reťazca.“ Podľa ministerky aj keď k uplatňovaniu nekalých obchodných praktík dochádza najmä zo strany maloobchodu voči spracovateľom, ich negatívne dopady sa prenášajú ďalej najmä na samotných poľnohospodárov.

Stále to má v rukách zákazník

Sťahovanie slovenských výrobkov z pultov predajní má priamy vplyv na pokles tržieb slovenských výrobcov a v konečnom dôsledku aj na zamestnanosť v regiónoch.

Ministerstvo pôdohospodárstva konštatuje, že aj napriek tomu, že platí zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch, dokazovanie je veľmi zložité. Dodávatelia sa obávajú o tzv. vylistovanie svojich výrobkov z pultov predajní a preto sa radšej vyhýbajú podávaniu podnetov.

„Bez ohľadu na platnú legislatívu najväčšiu rolu zohráva spotrebiteľ,“ uviedla ministerka Gabriela Matečná. „Je potrebné, aby sa zákazníci zaujímali o to, čo si objednávajú a nakupujú. Kvalita a pôvod potravín úzko súvisí s tým najcennejším čo máme, a to je zdravie.“

(byt, mf), foto: autor