Na opravy ciest II. a III. triedy v Košickom kraji treba desiatky miliónov eur

n 28.6.2016 14:00 - Košický kraj

V Košickom kraji by bolo potrebné vzhľadom na potreby dopravnej infraštruktúry realizovať na cestách druhej a tretej triedy spolu 74 investičných projektov s odhadovanými nákladmi zhruba 97 miliónov eur.

Vyplýva to zo Stratégie trvalej udržateľnosti financovania opráv a údržby ciest druhej a tretej triedy, ktoré dnes schválilo krajské zastupiteľstvo.

Podľa dokumentu tzv. maximalistický scenár alokácie finančných prostriedkov zahŕňa dva investičné projekty výstavby ciest druhej triedy (za 12 miliónov eur), 23 projektov rekonštrukcie ciest druhej a tretej triedy (74,5 milióna eur), 44 menších projektov údržby a opravy ciest tretej triedy (9 miliónov eur) a päť projektov rekonštrukcie mostov (1,735 milióna eur).

„V prípade, ak na navrhované projekty v scenári nebude mať VÚC Košice dostatok vlastných financií alebo v druhom prípade budú finančné potreby navrhovaných projektov prevyšovať rámec prostriedkov z Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP), je potrebné, aby VÚC siahla k pôžičke alebo dotácii a pokryla financovanie spomínaných investícií úverom z Európskej investičnej banky (EIB). Táto možnosť sa v súčasnosti javí ako nevyhnutná a pri pohľade na ostatné možnosti získania finančných prostriedkov ako najvýhodnejšia," konštatuje schválený materiál.

KSK je vlastníkom 558 kilometrov ciest druhej triedy a 1377 kilometrov ciest tretej triedy, okrem toho vlastní 655 mostných objektov.

Celková dĺžka cestných komunikácií v kraji je 2382 kilometrov, pričom dĺžka diaľnic a rýchlostných ciest predstavuje len necelé dve percentá. Cesty prvej triedy sú v dĺžke okolo 14 percent.

Celoslovenský problém

Predseda KSK Zdenko Trebuľa v tejto súvislosti konštatoval, že pri súčasnom spôsobe financovania vyšších územných celkov nevidí zásadnú perspektívu trvalej udržateľnosti financovania opráv a údržby ciest.

Riešením nie je neustále bratie úverov na potrebné investície, pričom ide o celoslovenský problém.

„Ja osobne vidím riešenie v jednej dopravnej autorite z hľadiska udržiavania ciest. Považujem za logické, aby sa postupom času vrátili tieto veci k jednému subjektu, ktorý by zabezpečoval v logike veci aj diaľnice, aj rýchlostné cesty, cesty prvej triedy, aj cesty druhej a tretej triedy," uviedol pre novinárov.

Zastupiteľstvo KSK dnes na financovanie infraštruktúry schválilo úver z EIB v celkovej sume 30 miliónov eur. Z toho na opravy ciest tretej a druhej triedy pôjde spolu 10,9 milióna eur. Za 5,8 milióna eur samospráva nakúpi nové mechanizmy pre krajskú správu ciest. Zvyšok pôjde na ďalšie projekty.

Text a foto: TASR