Vitamíny, ktoré nám zachránia leto

n 10.6.2016 9:26 - Trnava

Leto je už pred dverami a mi by sme ho opäť chceli stráviť zdraví, šťastní a krásni. Pomôcť nám v tom môžu aj niektoré z vitamínov.

S vitamínmi začnite od A

Chcete svojej pokožke doprať dokonalé opálenie a to aj bez poškodenia? Mali by ste ju na leto pripraviť už o niečo skôr. Pomôže vám v tom jeden z vitamínov - „Áčko“ (retinol).

Ide o vitamín rozpustný v tukoch, ktorý bohužiaľ má aj tú nevýhodu, že sa z tela nevyplavuje vodou. Zahrávať by sa s ním nemali najmä tehotné ženy, pretože vo veľkých dávkach môže poškodiť plod. No určite by sme ho nemali zatracovať- je totiž veľmi prospešný aj pre naše oči a imunitu.

V lekárňach ho však  bez lekárskeho predpisu nedostanete, inak je to už však s provitamínmi A („betakarotén“ a iné karotény), z ktorých si vaše telo dokáže „Áčko“ vyrobiť. Ani pri nich by ste však nemali experimentovať s dávkovaním.

Pri predávkovaní sa vám totiž môže stať aj to, že leto nestrávite s nádherným opálením, ale s pokožkou oranžovej farby. Kto by chcel vyzerať v plavkách ako karotka?  

V prírodnej forme ho nájdete v plnotučnom mlieku, špenáte, marhuliach, mrkve a všetkom červenom ovocí. Teda aj vo veľmi obľúbenom melóne. A to v najzdravšej forme. Tieto potraviny síce A vitamín priamo neobsahujú, ale obsahujú karotény, z ktorých si ho naše telo môže jednoducho a podľa potreby vyrobiť.

Zo slnka aj Do zásoby

Druhým z vitamínov, ktorý sa nám stará o krásne opálenie, ale aj o zdravé kosti, distribúciu vápnika a správny rast detí, je vitamín D. Je tiež rozpustný v tukoch, preto by ste s ním mali byť rovnako opatrní ako s Áčkom. Vo vysokých dávkach môže byť tiež toxický.

V lete nám väčšinou stačí, ak venujem dostatočný čas pobytu na slnku. Naša pokožka nám ho na slniečku vyrobí do aj do zásoby a ukryje do dokonalého opálenia.

Dopĺňanie tohto vitamínu si mnohí z nás ešte pamätajú z jaslí a škôlok, podobne ako fluórové tabletky. Vtedy nám jeho 2 kvapky pristávali v polievke. Deťom totiž pomáha správne rásť. U dospelých je jeho dopĺňanie na mieste len pod dohľadom lekára a v zime.

Mimoriadne pomáha v regenerácii kostí a svalov, preto ho v dospelosti vyhľadávajú najmä športovci. V bežných lekárňach ho však nekúpite, je totiž rovnako na lekársky predpis. Ale možno sa vám ho podarí zohnať vo vašom bio obchode. V prírodnej forme ho nájdeme najmä v rybách a orechoch.

V lete dajte šancu aj „Béčkam“

Vitamíny zo skupiny B patria medzi najmenej známe u verejnosti, avšak veľmi dôležité pre našu psychickú pohodu. A nielen pre ňu. Jeden z vitamínov B vám môže pomôcť zbaviť sa opakujúcich oparov (B2- riboflavín). Komplex týchto vitamínov vás však môže ochrániť aj v lese a to pred oveľa väčším rizikom.

Stačí jedna tabletka B- komplexu a prestanete voňať kliešťom. Aspoň v takých prípadoch, keď nesúhlasíte s očkovaním a prípravky slúžiace na odpudzovanie hmyzu považujete za nezdravé. Vaša pokožka je len vo vašich rukách, ale niekedy sa oplatí chrániť sa radšej dva krát, než raz chytiť kliešťa prenášajúceho kliešťovú encefalitídu. S tou vám už totiž žiaden vitamín nepomôže.

Okrem toho jeden z vitamínov B (B 17) pomáha aj s liečením rakoviny. Nájdete ho v horkých marhuľových jadrách (teda v jadrách divej marhule). Béčka vo všeobecnosti nájdete v obilninách, vajciach, v mlieku a v kvasniciach.

S Céčkom sa šetriť neoplatí

Kto by sa netešil na leto strávené v plavkách a pri športe? No niekedy stačí aj jeden prešľap a vaše plány sa zrútia ako domček z kariet. Či už hovoríme o príliš chladnom osviežení alebo plavkách uschnutých priamo na tele, virózy a infekcie sa letu nevyhýbajú. Niekedy je to práve naopak- v prostredí, kde sa vyskytuje veľa ľudí (a to aj na kúpaliskách, bohužiaľ) sa môže vyskytnúť aj ochorenie.

Ak chcete prežiť leto v zdraví, zabojujte s infekciami ešte skôr, ako vôbec vzniknú. Pomôže vám s tým poriadna dávka vitamínu C a to najlepšie priamo z dielne prírody. Kedy, ak nie teraz, môžete využiť pestrú ponuku sezónneho ovocia a zeleniny? Veľmi vysoký obsah C vitamínu majú najmä plody rakytníka. Predávkovania sa nemusíte báť- jeho nadbytok sa z tela bezpečne vylúči.

S letom a s kúpaním často súvisia aj ochorenia močového ústrojenstva. Môžete mu pomôcť aj tak, že si do jedálnička zaradíte brusnice v akejkoľvek podobe.

Éčka nám svedčia

V našej ceste za zdravím by sme nemali zatracovať ani Éčko. Práve tento vitamín je mimoriadne dôležitým antioxidantom, ktorý tiež pomáha správnej činnosti srdca a ciev, trávenia a správnej funkcii našich kostí a svalov. A čo je veľmi dôležité, pomáha nám bojovať so stresom.

Patrí medzi vitamíny rozpustné v tukoch, ale na rozdiel od iných, sa ním nedá predávkovať. V prírodnej forme ho nájdeme najmä v orechoch, obilninách, špenáte, ale aj v zelenine. Je tiež častou súčasťou pleťových krémov, najmä tých na omladenie.

Z lekárne či z potravín?

Ak vás trápi otázka, či je pri zháňaní vitamínových zásob použiť lekáreň alebo potraviny, mali by ste brať do úvahy otázku kvantity aj kvality. Ak hovoríme o kvantite, v každom rebríčku budú určite viesť vitamíny z lekárne. Vo veľkej miere tomu prispievame aj sami, ak berieme ovocie a zeleninu len za nutný doplnok stravy a nie za jej základ.

No na druhej strane musíme zvážiť aj to, z akého zdroja vaše telo vitamíny prijíma. Telo je totiž tou najdokonalejšou továrňou, ktorá pri svojom fungovaní zavádza optimalizačné pravidlá. Ak ju naučíte, že najlepším  (najrozsiahlejším a najčastejším) zdrojom vitamínov je rozpustná kapsula v našich ústach, začne sa na jej štiepenie špecializovať a postupne bude ignorovať iné zdroje.

 Teda aj tie najprirodzenejšie. V tomto smere by sme si teda mali dopredu nastaviť naše priority a rozhodovať sa podľa toho, či už sme chorí a potrebujeme ten najefektívnejší zdroj, alebo ho potrebujeme len v rámci prevencie.

Stopové množstvo- veľké problémy

Necítite sa v poslednej dobe vo svojej koži a trpia tým aj vaše vlasy a pokožka? Niekedy môže byť na vine aj nedostatok niektorého z minerálov či stopových prvkov v tele. Nedostatok magnézia a železa súvisí z únavou, nedostatok zinku sa podpíše na vašich vlasoch, ale čo je najdôležitejšie, nedostatok akéhokoľvek minerálu sa podpíše na harmonickom fungovaní vášho tela.

Preto by ste nemali podceňovať akékoľvek varovné signály. Ak u vás už dlhšie pretrvávajú nejaké problémy, mali by ste zájsť za svojim lekárom a skonzultovať svoje problémy s ním. Nemusíte ho navštíviť len, keď už ste chorí, ak prídete skôr, ušetríte si čas aj nepríjemnosti. Pretože len ak prežijete leto v harmónii- prežijete ho aj v zdraví.

 

Text a foto: Adriána Kondlová