Staručký Gontkulák opäť potrebuje zreštaurovať

n 12.5.2016 13:50 - Námestovo

Legendárny parný rušeň Gontkulák pôjde opäť do opravy. Údržba najväčšieho lákadla Oravskej lesnej železnice každoročne zhltne tisíce eur. Tentoraz si takmer 90-ročný stroj vyžaduje zásah do podvozku a prístrojov.

Najskôr tvrdé pracovné nasadenie v horách, potom dlhé roky nečinnosti vystavený dažďu a poveternostným podmienkam a v súčasnosti „zaberák“ pri prevážaní turistov. Dlhý príbeh lokomotívy s rodným listom vydaným ešte v roku 1928 sa premietol aj na jej technickom stave.

Prevádzka nie je bezpečná

Už v roku 2014 vynaložilo Oravské múzeum v Dolnom Kubíne na opravu parného stroja takmer 14-tisíc eur, vlani ďalších 20-tisíc eur. Ani to nestačilo. Na rad musí prísť ďalší zásah odborníkov na staré mašiny.

 

PREČÍTAJTE SI TIEŽ: Na žilinskej Stanici vyrábali nosiče. Budú slúžiť deťom utečencov

„Na reštaurovanie parnej lokomotívy „Gontkulák“, ktorá v súčasnosti slúži Oravskej lesnej železnici, je rozpočtovaných 44 330 eur. Podvozok a ložiská sú v stave, ktorý vylučuje ďalšiu bezpečnú prevádzku. Taktiež treba vymeniť všetky prístroje, ktoré boli vyrobené amatérskym spôsobom a nevyhovujú súčasným technickým normám,“ uvádza sa v odôvodnení investície žilinskej župy do komplexnej obnovy historického rušňa.

Parná lokomotíva s výkonom deväťdesiat konských síl má oficiálny názov ČKD 1441/1928, no zľudovel iný jej názov. „Prevádzkou na odbočkách oravskej železničky si lokomotíva vyslúžila svoje zvláštne meno Gontkulák. Bolo odvodené od doliny s pomenovaním Gontkula, kadiaľ prechádzala,“ vysvetlila riaditeľka Oravského múzea P. O. Hviezdoslava Mária Jagnešáková.

Pohnuté osudy

Parnú lokomotívu vyrobili pražské továrne Českomoravská Kolben – Daňek (ČKD) v roku 1928. Jej prvým pôsobiskom bola lesná železnica v Žarnovici. Odtiaľ sa v roku 1951 presťahovala na Kysucko-oravskú lesnú železnicu., kde slúžila pri prácach v hore do roku 1972. V sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch hrdzavela na žilinskej železničnej stanici. O jej záchranu dlho bojovali nadšenci z občianskeho združenia Krúžok. Štedrý sponzorský dar na záchranu lokomotívy a jej dvojročná oprava dovolili historickej mašinke v roku 2011 vrátiť sa na koľajnice oravských dolín a zvážať turistov.

Vlani využilo Oravskú lesnú železnicu 36 204 návštevníkov, čo je o 8,5 percenta viac ako v roku 2014. Turistické vlaky začínajú vyhliadkovú jazdu z údolnej stanice Tanečník. Nachádza sa neďaleko obce Oravská Lesná. Trojkilometrovú trať na vrcholovú stanicu Sedlo Beskyd v nadmorskej výške 935 metrov nad morom vlak prekoná za približne 15 až 20 minút.

Text: Branislav Koscelník, foto: ŽSK