Viac foto v galérii

Trať možno pripomienkovať do 14. marca

n 9.3.2016 11:41 - Bratislava V

V bratislavskej Petržalke by v roku 2018 mali začať stavať druhý úsek električkovej trate. Tá má viesť od Bosákovej ulice po Janíkov dvor. 

Magistrát hlavného mesta v Primaciálnom paláci zorganizoval pre obyvateľov verejnú prezentáciu projektu. 

Upravili projekt

"Projekt sme upravili. Zrušili sme štvorprúdovú cestu a namiesto nej tam bude cyklotrasa. Pre cyklistov sme vytvorili priečne pruhy cez električkovú trať a pripravili pre nich cyklostojany na každej zastávke. Taktiež, električková trať bude zazelenená, zaviedli sme preferenciu hromadnej dopravy a zabezpečili križovanie električky s cestami tak, že sa budú posilňovať bezpečnostné prvky," zhrnul primátor Ivo Nesrovnal zmeny, ktoré v projekte urobilo vedenie mesta.

Protitanková stena zavadzia

"Myslím si, že sme projekt zlepšili a tomu nasvedčovala i dnešná diskusia, ľudia ho najmä chválili," podotkol Nesrovnal. Diskutujúci ale napríklad mesto upozornili na nemeckú protitankovú stenu z druhej svetovej vojny. Vojenská pamiatka sa nachádza na Strečnianskej ulici a odkopali ju ešte v roku 2013.

"Električka by mala viesť krížom cez ňu. Keď som sa na to pýtal, ani mesto nemalo vedomosť, že tam niečo také je," upozorňoval jeden z obyvateľov. Spracovateľ návrhu prisľúbil, že sa tým budú zaoberať. 

Bude pešia trasa?

Padol tiež návrh, aby bola pozdĺž cyklotrasy vybudovaná ešte aj pešia trasa a niektorí sa obávali i toho, že by deti mohli ľahko vybehnúť pod električku, keďže tá má viesť cez zelenú plochu. "Trať bude po celej dĺžke lemovaná zeleňou a krovinami, cez ktoré sa nebude dať bežne prejsť," uistil projektant Ondrej Podolec.

Celkovo má mať nová električková trať dĺžku 3,78 kilometra. Nadviazať má pritom na prvú etapu, ktorá vedie zo Šafárikovho námestia cez Starý most. Druhý úsek sa teda bude začínať za novou zastávkou Jungmannova a bude končiť v lokalite Janíkov dvor, kde vyrastá developérsky projekt Južné mesto.

V druhej etape sedem zastávok

V úseku plánujú zriadiť sedem zastávok električiek – Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak, Lietavská a Janíkov dvor. Zastávky majú mať dĺžku 65 metrov, teda pre dve súpravy električiek. Tie majú na trati jazdiť maximálnou rýchlosťou 50 km/h, zákon pritom dovoľuje 60 km/h.

"Ak by však bola rýchlosť vyššia ako 50 km/h, trať by musela byť oplotená," podotkol spracovateľ zámeru EIA Tomáš Šembera.
Súčasťou projektu sú i dva električkové mosty cez Chorvátske rameno a prístupové trasy k zastávkam majú byť bezbariérové. Na konci električkovej trate sa ráta s vybudovaním dvojkoľajného obratiska. V jeho susedstve má byť umiestnená vozovňa pre 12 električkových súprav.

Termín je blízko

Posudzovať sa budú dva varianty projektu. Pri prvom sa celkové predpokladané náklady majú vyšplhať na 69,88 milióna eur bez DPH, pri druhom na 73,17 milióna eur. Varianty sa líšia napríklad riešením zastávky Lietavská či spôsobom križovania trate s Pajštúnskou ulicou.

Začať s výstavou druhého úseku by sa podľa zámeru malo v roku 2018 a práce by mali trvať dva roky.
Verejnosť môže svoje názory a pripomienky posielať na e-mailovú adresu nsmhd2@bratislava.sk. Vyjadriť sa k nemu ľudia môžu ešte do 14. marca.

(byt, tasr), foto: TASR