Rozhovor s fotografom Ondrejom Bobekom: Ako správne fotiť? Tu je niekoľko cenných rád od profíka!

n 28.9.2016 12:56 - Slovensko

Iste to poznáte. Chcete spraviť dobrú fotku, no ani za svet to nejde. Nejde urobiť taký záber, kaý si predstavujete. Určite ste si neraz položili otázku: „Kde robím chybu?" No, a my sme vám priniesli rozsiahly rozhovor s profesionálnym fotografom Ondrejom Bobekom práve aj na túto tému. V článku sa však dozviete oveľa viac!

Ak je niekto úplný začiatočník, chce si kúpiť fotoaparát a plánuje začať fotiť, aký prístroj by ste mi poradili?

- Často mi ľudia povedia, že chcú zrkadlovku a na výber mi dajú dve značky. Takže spolu začneme rozoberať, či skutočne budú chcieť dokupovať a meniť objektívy, či im nevadí hmotnosť a veľkosť, či fotia radšej cez displej alebo hľadáčik a najmä čo chcú fotiť. Existuje už veľa druhov fotoaparátov, napríklad bez zrkadlovky alebo ešte menšie kompakty, ktoré ale majú veľký snímač a kvalitný objektív.

Niektoré fotoaparáty sú lacné a majú šialený zoom, iné zasa drahšie a s tretinovým priblížením, no nepomerne lepším obrazom. Trh je teraz obrovský a plný rôznych druhov a typov fotoaparátov, vyberie si každý, kto sa poriadne obzrie a má trocha predstavu o tom, na čo približne fotoaparát využije.
 

NEPREHLIADNITE: UNIKÁTNE FOTO! Takto vyzerala najväčšia snehová kalamita v Bratislave! Viete, že to bolo pred 29 rokmi?

Je lepšie začať automatom?

- Nie, len je to najľahšie ak chce niekto pamiatku, no fotenie samotné ho nezaujíma. Ako prvé by sa mal fotograf naučiť používať korekciu expozície. Je to úplne základná vec, keď fotoaparátu poviete, že chcete fotku svetlejšiu alebo tmavšiu. Ja som začínal s manuálnym režimom, no ľahšie sa učí s programami, ako je priorita clony alebo času. Pomocou nich si určujete koľko svetla a ako dlho pôjde na snímač.

Viete tak rozostriť pozadie pri portrétoch, zmraziť pohyb, pri dlhom čase rozmazať vodu alebo odfotiť hviezdy a podobne. Niekedy ostatné parametre dopočíta fotoaparát, inokedy je to len systém pokus-omyl. Možností je veľa a je len na fotografovi a jeho technike, čo s tým dosiahnete.

Na čo by sa mal takýto človek pri fotografovaní zamerať ako prvé?

- U každého je to asi individuálne. Mne pomohlo, keď som sa naučil toho čo najviac okolo expozície a zvládol fotoaparát po technickej stránke. Keď rozumiete svojej technike a nemáte chaos v základných nastaveniach, tak sa naplno môžete venovať fotografii samotnej.

Snímok z MS v hokeji.

Prezradíte, aké sú najčastejšie chyby "klasického" fotenia?

- Niekedy sa dá ťažko rozoznať, čo vlastne chcel fotograf odfotiť, alebo premýšľate nad tým, prečo je vlastne tá fotka šikmo. Často sa to berie ako niečo umelecké, no aj vtedy treba urobiť zaujímavú kompozíciu, zachytiť moment, alebo to vedieť nejak zdôvodniť. Fotografi v začiatkoch málo využívajú vyváženie bielej alebo správnu expozíciu. Často je na fotkách veľa prázdneho priestoru, inokedy zasa zavadzajú trčiace konáre.

Pri športe bežne vidím, že fotografi nemajú problém odfotiť akciu, to technika uľahčuje, no často je v záberoch chaos. Je veľmi náročné dosiahnuť čistú a jednoznačnú fotku v chaotickej situácii, či naopak, odprezentovať niečo komplikované bez toho, aby ľudia okolo fotografie len nevšímavo prešli ďalej.

Cenný záber. Chára po zisku strieborných medailí na MS v Helsinkách 2012, dáva odkaz Demitrovi do neba.

Vy, ako profesionál, sa ako pozeráte na ľudí, ktorí zainvestujú do drahej techniky, no nevedia s ňou adekvátne zaobchádzať?

- Poznám zopár podobne fungujúcich fotografov. Ak majú z toho radosť, tak prečo nie. Fotky sú možno len o kúsok lepšie, ako tie z výrazne lacnejšej techniky, no často niekomu stačí len ten pocit, že má niečo naozaj špičkové alebo luxusné. V drahej technike sa dá toho vyberať veľa a veľmi rôzneho, čo môže fotografom spríjemniť život, alebo aj nečakane skomplikovať.

Aká je šanca, že sa amatérovi podarí skutočne impozantný snímok?

- Obrovská, najmä v dobe, keď má fotoaparát alebo mobil pri sebe skoro každý človek a fotku vie urobiť okamžite. Nemusí to hneď znamenať, že už vie fotiť, no bol pripravený v ten správny moment.

Volejbal je taktiež dynamický šport, ideálny na fotografovanie.

V súčasnosti je doba mobilov, tabletov, ktorými sa dá fotiť a majú v sebe zabudované špičkové fotoaparáty. Uznávate také fotografovanie?

- Áno. Sám fotím najradšej tým, čo mám práve poruke. Fotím s ním najmä vo voľnom čase a na cestách. Neskôr si určite kúpim nejaký skutočný fotoaparát do vrecka a nebudem toľko pozerať na displej telefónu, veľmi to zabíja čas.

Skúste v stručnosti opísať, ako vie aj amatér spraviť dobrý záber?

- Stlačí spúšť v ten správny moment. Niekedy je to náhoda, inokedy zasa lepšia pozornosť alebo ochota vstávať skôr pre lepšie svetlo. Je jedno, či s obyčajným mobilom alebo drahým fotoaparátom.

Slávny Ovečkin po zisku titulu majstrov sveta.

Za aký čas sa dá z priemerného "fotografického konzumenta" vyformovať slušný amatérsky fotograf?

- Ide to veľmi rýchlo. Na internete je kopec návodov a rád, ako čo fotiť, upravovať, či robiť zaujímavejšie. Naučiť sa zvládať základné technické veci okolo fotenia trvá krátku dobu, ťažšie je to už s fotografickým videním. Správnu expozíciu alebo nastavenia fotoaparátu som mal naštudované skôr, ako som si vôbec zarobil na prvý fotoaparát.

Odvtedy sa len učím vidieť a premýšľať, lebo to sa fotograf učí celý život.

Nezmáha vás občas choroba z povolania, keď vidíte ako niekto "zle" fotografuje a vy mu to poviete?

- Málo. Skôr viem skritizovať seba a ľahko si nájdem chyby. Ľuďom poviem či je niečo slabšie skôr decentne, len ak sami chcú. Treba brať pritom ohľad aj na ich schopnosti a možnosti techniky, ktorú používajú, prípadne času strávenému za fotkami. Občas si ale všímam, keď ľudia fotia vonku seba alebo deti a robia opakovane tie isté chyby.

Ohnúť kolená na fotenie od zeme je niekedy ťažké, no fotiť so zrkadlovkou za slnečného dňa cez displej, na ktorom nič nevidno, a nie cez optický hľadáčik, je už veľmi zvláštne a nelogické. Navyše vtedy fungujú zrkadlovky lepšie a výrazne viac vydržia na batériu.

Slovenskí volejbalisti a ich radosť.

Ktorý váš záber považujete za najlepší?

- Ten, ktorý ešte len urobím (smiech). Veľa fotiek mi pripomína rôzne udalosti alebo zážitky zo života a majú niečo do seba, aj keď možno nie sú najkvalitnejšie. Pre mňa sú fotky niečo ako denník a tak má každá svoju hodnotu, bez ohľadu na to, aká osobnosť je na nej z pohľadu verejnosti.

Máte nejaký fotografický sen, čo alebo koho by ste chceli odfotiť?

- Olympiáda. Páčia sa mi akékoľvek akcie, kde je veľa ľudí, hluku a cítiť napätie, že ide už o niečo skutočne veľké. Rovnako rád fotím aj rozhovory s ľuďmi, čo už niečo dokázali, vtedy je to aj celkom poučné a motivujúce.

Môj veľký osobný fotografický sen je založiť si vlastnú rodinu a tú občas fotiť, fotografie tlačiť, dávať do albumov a rozprávať sa o nich naživo v kruhu známych. Teraz také veci veľmi nerobievam, lebo víkendy, či spoločné akcie často vynechávam kvôli práci.

Selfie vládne svetom.

Aký je váš názor na selfie?

- Páčia sa mi a nie som proti, ak je to v daný moment vhodné. Najskôr ma do selfie nútili, teraz si spravím občas aj ja, no nie som taký, že ma musí byť vidieť na každej akcii alebo v každej životnej situácii.

Ľudia niekedy až priveľmi pozerajú do telefónov a snažia sa každému okamžite ukázať, čo práve robia, no pritom im tie pravé momenty a zážitky často unikajú.

Milan Hanzel, foto: archív Ondreja Bobeka