Vyrieši integrovaná doprava časté dopravné zápchy?

n 24.11.2015 7:45 - Pezinok

Mnohí Pezinčania, ktorí cestujú do Bratislavy za prácou či do školy vedia, že dopravné zápchy už dávno nie sú problémom len bratislavských ciest. Posledné roky strpčovala pravidelná dopravná špička život aj ľuďom z okolitých miest a obcí.

Problémy s preplnenými cestami by mal vyriešiť nový systém integrovanej dopravy. Nový systém by mal priniesť rýchlejšie a pohodlnejšie cestovanie Pezinčanom, ktorí pracujú v hlavnom meste, ako aj študentom vysokých a stredných škôl.

Práce na systéme integrovanej dopravy sa v našom kraji začali v roku 2009 a v júni 2013 bola spustená jeho prvá etapa, do ktorej bolo zapojené hlavné mesto Bratislava a 19 regionálnych zón v okrese Malacky.

V rámci druhej etapy IDS, ktorá bola spustená o rok neskôr, pribudlo šesť nových zón v regióne Záhorie, 23 zón v Pezinskom a Seneckom okrese a vybrané obce Trnavského kraja.

Tretia etapa

Posledná, tretia etapa nového dopravného systému začala platiť od prvého novembra tohto roka, keď boli do nového systému zapojení aj dopravní partneri Slovak Lines a Železničná spoločnosť Slovensko.

Cestujúci tak mohli začať cestovať vlakom, autobusom aj mestskou hromadnou dopravou na jeden cestovný lístok. Hlavným dôvodom pre zavedenie integrovaného systému dopravy bola neúnosná situácia v Bratislave, ako aj na všetkých hlavných ťahoch smerujúcich do Bratislavy z okolitých miest a obcí.

Cieľom však nemalo byť len odľahčenie cestných komunikácií od prudkého náporu áut, ale aj skvalitnenie a zjednodušenie dopravy pre ľudí, ktorí dochádzajú do Bratislavy pravidelne kvôli práci či štúdiu.

Sťažnosti

Nové zmeny v doprave však väčšinu cestujúcich vôbec nepotešili. Sťažnosti sú predovšetkým na komplikovanosť systému a tiež na zdraženie cestovných lístkov. Po novom totiž cena lístka už nezodpovedá počtu prejazdených kilometrov, ale počtu precestovaných zón. Nespokojní sú aj starší ľudia či cestujúci so zdravotným postihnutím.

Zľavy pre dôchodcov

V rámci systému integrovanej dopravy totiž dôchodcovia nad 60 rokov cestujú po predložení čipovej karty za polovičné ceny, osoby staršie ako 62 rokov majú automaticky zľavnené cestovné o polovicu, pričom im stačí, aby sa preukázali občianskym preukazom.

Cestujúci starší ako 70 rokov majú cestovné zadarmo, tí sa ale musia preukázať spomínanou senior kartou, ktorú je možné získať len na bezkontaktnú čipovú kartu vydanú niektorým z dopravcov. Seniori nad 70 rokov, ktorí tento preukaz nemajú a preukážu sa iba občianskym preukazom, získajú len polovičnú zľavu.

Zmeny v zľavách

Ťažko zdravotne postihnutí, ktorí mali doposiaľ cestovné zdarma, budú mať po novom 90-percentnú zľavu, platiť však bude len pre tých, ktorí sú držiteľmi preukazu ZŤP s trvalým bydliskom v Bratislavskom kraji. Ostatní budú cestovať za polovičnú zľavu platnú v celom kraji.

Podľa slov hovorkyne BID bežným cestujúcim pri kúpe cestovného lístka na integrovanú dopravu stačí, ak povedia, odkiaľ a kam cestujú. Predávajúci im následne vydá potrebný lístok zodpovedajúci ich trase.

Podľa vyjadrení viacerých cestujúcich to však také jednoduché nie je. Viacerí sa sťažujú na nevedomosť vodičov a pracovníkov pri okienkach, ktorí zjavne neboli včas a dostatočne vyškolení. Vydanie cestovných lístkov sa tak zbytočne predlžuje a komplikuje.

Ponuka a dopyt

S finálnou etapou systému však bolo oveľa viac problémov. Nové jednorazové lístky neboli k dispozícii v mnohých automatoch a ani v novinových stánkoch a na niektorých železničných staniciach dokonca chýbali označovače lístkov.

O problémoch nového systému integrovanej dopravy Bratislavský samosprávny kraj údajne vie. Podľa slov podpredsedu BSK Martina Bertu sa momentálne zaznamenávajú všetky problémy a chyby, a koncom decembra by mali byť celkom odstránené.

Podľa M. Bertu by už v januári malo byť využívanie integrovanej dopravy oveľa jednoduchšie. Či však tento nový systém dopravy odstráni problém so zápchami, kvôli ktorým bol prioritne vytváraný, ukáže až čas.

Text a foto: (bm)