Našli ste v špajze zhnednutý banán? Určite ho nevyhadzujte a my vám povieme prečo!

n 29.6.2016 11:00 - Slovensko

Banány patria v našich končinách k obľúbenému južnému ovociu. Za socializmu sa na ne stáli rady, dnes si ich, našťastie, môžeme dopriať v ktoromkoľvek ročnom období.

Podľa záznamov má toto ovocie úctyhodnú históriu a poznali ho už dokonca 8 000 rokov pred naším letopočtom. Pochutnal si na ňom dokonca aj Alexander Veľký.

Ako prví ho vo veľkom začali pestovať Číňania (rok 200 n. l.), na územie Afriky ho neskôr priniesli Arabi v rámci svojich dobyvačných ciest. Do Ameriky sa dostal vďaka portugalským kolonizátorom až v roku 1502.
 

PREČÍTAJTE SI TIEŽ: Zázrak priamo z raja, jedzte ho denne


Pomenovanie banán pochádza z arabského jazyka a znamená „prst“. Celému trsu banánov sa vraví „ruka“.

Zlepšujú koncentráciu

Ako banány výborne chutia, tak telu človeka aj prospievajú. V prvom rade sú cenným zdrojom vitamínu A1, z béčkového radu sú to vitamíny B6 a B12.

Zo stopových prvkov majú najvýznamnejšie zastúpenie draslík, železo, vápnik, horčík a sodík, banány sú aj zdrojom vlákniny.

Keďže majú vyšší obsah sacharidov a dodávajú telu energiu, odporúča sa ich konzumácia skôr dopoludnia. Sacharidy sa z nich uvoľňujú postupne, takže nehrozí náhly a rýchly pokles hladiny cukru v krvi.

Zároveň nám pomáhajú sa lepšie koncentrovať, preto sú vhodné ako desiata pre študentov, tak aj pre duševne pracujúcich a športovcov.

Na nervy, krv, aj imunitu

Pre študentov a vystresovaných je tu ešte jedna dobrá správa súvisiaca s banánmi. Vďaka B-vitamínu a látke zvanej tryptofán (aminokyselina), obsiahnutej v banánoch, sa v tele uvoľňuje serotonín, hormón dobrej nálady, ktorý pomáha proti depresii a nervozite.

Podporujú imunitný systém, preto sa odporúča ich zvýšený príjem v sychravých a studených mesiacoch, keď je riziko ochorenia zvýšené.

Vďaka obsahu železa sú pomocníkom pre ľudí s poruchou krvotvorby a málokrvnosti, ženám sa odporúča jesť ich počas menštruácie, pretože uvoľňujú aj kŕče.

Zaradiť banány do jedálnička sa odporúča aj ľuďom, ktorí trpia tráviacimi ťažkosťami. Podporným prvkom na zlepšenie tohto stavu je obsah vlákniny v ovocí.

„Bodkované“ nevyhadzujte

Japonskí vedci prišli nedávno so zaujímavými zisteniami. Nie je vraj totiž celkom jedno, aký banán konzumujeme. Najlepšie sú úplne zrelé banány a hlavne také, na šupke ktorých sa už objavili hnedé bodky.

Vtedy majú podľa výskumov nielen najviac živín, ale zároveň produkujú látku, ktorá zabraňuje abnormálnemu rastu buniek a podieľa sa na boji proti rakovine. Takýto prezretý banán je navyše niekoľkonásobne účinnejší pri posilňovaní obranyschopnosti organizmu než banán čerstvý.

Čiže ak máte doma banány a už začínajú hnednúť, nevyhadzujte ich ako pokazené. Také by totiž mali byť pre náš organizmus najprospešnejšie.

Nádej pre HIV pozitívnych?

Ďalší zaujímavý vedecký objav z výskumu banánov pochádza z Michiganskej univerzity v Spojených štátoch. Tamojší vedci zistili, že lektínová bielkovina, obsiahnutá v banánoch, účinne brzdí šírenie vírusu HIV pri sexuálnom styku.

Testy ukázali, že látka je rovnako účinná ako dva aktuálne používané lieky proti AIDS a liek z nej by mohol byť aj lacnejší.

red, foto: TASR, facebook